We wtorek, 25 września uczniowie klas 3 a i 3 b wraz z opiekunami pojechali na wycieczkę do Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia w Kruszwicy. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie ekspozycji przyrodniczo-historycznej NPT. Następnym film – edukacyjny o tematyce przyrodniczej. Pracownik parku – przesympatyczna Pani Dorota, która była naszym przewodnikiem podczas zwiedzania i oglądania filmu, w bardzo ciekawy sposób przekazała wiele cennych informacji związanych z historią Kruszwicy oraz otaczającą miasto przyrodą.

Dowiedzieliśmy się m. in., że Jezioro Gopło, to największe jezioro Pojezierza Wielkopolsko-Kujawskiego i dziewiąte pod względem powierzchni jezioro w Polsce. Nadgople to obszar o wysokich wartościach ekologicznych, na które składają się zróżnicowane, często unikatowe zbiorowiska roślin i zwierząt. Wcinający się w głąb jeziora Półwysep Ostrowski, to ostoja ptactwa wodnego i błotnego. Można tu zobaczyć ich 200 gatunków, w tym 150 lęgowych (wśród nich bielik, kormoran i gęś gęgawa będąca symbolem Parku). Jezioro Gopło i inne zbiorniki leżące w granicach NPT zamieszkuje 25 gatunków ryb jak np. węgorz, sandacz, krąp i tołpyga, można spotkać także suma, leszcza, szczupaka. Oprócz walorów przyrodniczych i krajobrazowych Nadgoplański Park Tysiąclecia chroni także ślady kultury. Kruszwica była niegdyś siedzibą książąt piastowskich, ważnym ośrodkiem kształtowania się państwa polskiego. Najsłynniejszą pozostałością po kruszwickim zamku, który został zniszczony przez Szwedów w roku 1657 jest Mysia Wieża, związana z legendą o złym królu Popielu, którego zjadły myszy.

Po obejrzeniu filmu dzieci wzięły udział w warsztatach, podczas których namalowały na małym drewnianym krążku ilustrację – kojarzącą się im z Kruszwicą. Następnie wykonały z niego magnes będący świetną pamiątką z wycieczki.

Po skończonych zajęciach weszliśmy na „Mysią Wieżę”, mierzącą 32 metry wysokości. Tym razem przewodnikiem naszym była – Pani Janina. Z góry podziwialiśmy wspaniałą panoramę malowniczej okolicy. Po zejściu na dół, odwiedziliśmy piwnice w ruinach zamku. Tu również zdobyliśmy wiele cennych informacji związanych z Kruszwicą. Poznaliśmy legendę o królu Popielu.

Następnie popłynęliśmy w rejs po Gople statkiem „Rusałką”, podczas którego podziwialiśmy urokliwe tereny Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia

Wycieczkę zakończyliśmy w siedzibie PTTK, na grillu, konkursach sportowych i swobodnych zabawach dzieci.

Podczas całej wycieczki dopisywała nam cudowna, słoneczna pogoda i radosna atmosfera. Zaopatrzeni w nowe pamiątki i wspomnienia, niechętnie wróciliśmy do szkoły 😊.