W dniu wczorajszym odbyły się kolejne zajęcia w ramach projektu „Bystry umysł mieć chcemy, więc świat nauk ścisłych poznajemy”, który jest w całości finansowany z Fundacji ANWIL.

Uczestnicy projektu wcielili się w rolę młodych chemików i wykonali różne doświadczenia chemiczne. Przeprowadzili m. in. reakcję fluoresceiny z wodorotlenkiem sodu, rodaminy z alkoholem etylowym (wykorzystane karty pracy pochodzą z Letniej Szkoły Chemii 2019 – autorstwa p. Aleksandry Kwiek, ambasadorki Amgen Teach w Polsce), przygotowali ekstrakt z kurkuminy, ekstrakt zawierający chlorofil z sałaty rzymskiej obserwując przy tym, jakie zmiany zachodzą pod wpływem światła ultrafioletowego. Porównali również tonik i zwykłą wodę z kranu. Zaobserwowali, że woda tonizująca emituje niebiesko-białe światło widzialne, podczas gdy w wodzie z kranu nie obserwuje się zmian. Dzieje się tak dlatego, ponieważ chinina obecna w toniku pochłania światło ultrafioletowe, którego nie jesteśmy w stanie zobaczyć, a następnie emituje niebieskawo-białe światło, które możemy zobaczyć.

Ostatnim zadaniem podczas tych zajęć, który sprawił uczniom wiele radości było chemiczne jo-jo oraz bańki mydlane z przygotowanego przez siebie płynu, którego przepis pochodzi z zajęć Letniego kursu dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych „PRZYRODA NIE Z TEJ ZIEMI”.