Szkolny Dzień Języka Ojczystego

Każdy z nas odpowiada za naukę języka polskiego i powinien zadbać o jego poprawność. Uczyć się nowych słów, ich znaczeń, a także poprawnie je pisać

i wymawiać. Przez język budujemy swoją tożsamość, szukając odpowiedzi na pytanie, kim jesteśmy.

Świadomi roli i miejsca języka ojczystego w życiu Polaków i pragnąc przyczynić się do ugruntowania poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego z nas, biblioteka szkolna współpracując z nauczycielami języka polskiego zaprosiła do udziału w projekcie „Szkolny Dzień Języka Ojczystego”.

Cel projektu to dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów, kształtowanie postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszerzenia wiedzy i przyjaznego współzawodnictwa.

Tegoroczne obchody Szkolnego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole koncentrowały się wokół umiejętności komunikowania się. Projekt rozwijał kompetencje językowe i komunikacyjne. Uczniowie dowiedzieli się jak poprawnie i efektywnie się porozumiewać z innymi, zapoznali się z odmianami języka ogólnopolskiego i historią polszczyzny.

Język dla Polaków pełni funkcję nośnika tożsamości narodowej. Tworzony jest przez kulturowe tradycje, wspomnienia, historie, emocje.

Nauka języka ojczystego i możliwość zgłębiania wiedzy stanowią podstawę rozwoju każdego człowieka. Jest to trzon szeroko rozumianej kultury. Język to nie tylko narzędzie komunikacji i klucz otwierający drzwi do edukacji i rozwoju. To także silny instrument ochrony dziedzictwa, zarówno materialnego, jak i niematerialnego.

Projekt posłużył również do rozwijania kompetencji społecznych, dostarczył okazji do przemyśleń o przeszłości polszczyzny, zainspirował do zaprojektowania słowniczka wyrazów zapomnianych.

W ramach projektu przeprowadzono następujące działania:

  • stworzono punkt informacyjny dotyczący najczęściej popełnianych błędów językowych w internecie, najbardziej irytujących manier językowych Polaków i regionalizmów,

  • przygotowano dekorację szkoły, gazetki: ciekawostki dotyczące języka polskiego, „łamańce językowe”,

  • utworzono słowniczek szkolny wyrazów zapomnianych, trudnych, zapożyczonych, pożytecznych,ubogacających język polski,

  • przeprowadzono konkurs na najlepsze przebranie za bohatera literackiego,

  • zorganizowano wystawę plakatów promujących poprawność językową.

W promocję języka ojczystego w naszej szkole włączyli się nauczyciele języka polskiego i uczniowie klas: V a, VI c, VI b, VI a, VI d, VII a,VII c.

Biblioteka szkolna