Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego 2022

21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Obchody tego święta mają na celu promowanie języka polskiego i podkreślenie ochrony dziedzictwa językowego.

Tego dnia biblioteka aktywnie włączyła się w działania mające na celu dbałość o kulturę i poprawność wysławiania się.

Obchodom przyświecało hasło „A nade wszystko szanuj mowę swą ojczystą,

nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.

Tego dnia w bibliotece szkolnej uczniowie mogli zmierzyć się z łamańcami językowymi, poznać najczęściej popełniane błędy językowe w internecie i właściwe formy różnych wyrazów, które często są używane niepoprawnie. Uczniowie mieli również okazję utrwalić podstawowe zasady pisowni zaprezentowane na kolorowych planszach. Święto zaowocowało również gazetką okolicznościową „Słownictwo retro,czyli … a gdyby tak wskrzesić archaizmy? Podsumowaniem obchodów święta Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego było dyktando szkolne. Reprezentanci klas mogli sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności polonistyczne.

Do udziału w dyktandzie zostali zaproszeni uczniowie klas III, klas IV – VI i VII- VIII.

Najlepszą znajomością zagadnień ortograficznych w kategorii klas III wykazała się Maja Kwiatkowska z klasy III a.

Największą czujność ortograficzną w klasie III b wykazała Gabrysia Jakubowska – Gordon.

W kategorii klas IV -VI najlepszą poprawnością ortograficzną popisał się: Dawid Szychowski z klasy VI b.

Wśród najstarszych uczniów naszej szkoły najlepszą znajomością zagadnień ortograficznych wykazali się:

Wojciech Wtulich z VII a;

Wojciech Gabryel z VIII c;

Oliwia Czerwińska z VIII b.

Gratulujemy wszystkim uczniom, którzy chcieli sprawdzić się w dyktandzie szkolnym. W bibliotece możliwy jest odbiór prac, które posłużą do ćwiczeń przed kolejną edycją.

Mamy nadzieję, że propozycje biblioteki przyczyniły się do doskonalenia kluczowych umiejętności polonistycznych wśród uczniów naszej szkoły, wzbudziły czujność ortograficzną i przyczyniły się do eliminowania najczęściej popełnianych przez uczniów błędów językowych.

M.Dziewirz